رد شدن به محتوای اصلی

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فر گرد *پیوند*

*به خداوند وبه عشق وبه محبت سوگند
نبرد جز اجلی قلب مرا زین پیوند
توبدیوانگیم باز بخند وبه جفا
دیده را بردیوانه ی عاشق بربند
من نگاهم به درو دیده پر از اشک غم است
تو مرا درغم خود اینهمه غمگین مپسند
فرزانه شیدا

●_ بعُد سوم آرمان نامه ارد بزرگ_ ●
●_ فرگرد پـیوند _●
سعدی » بوستان » باب سوم در عشق و مستی و شور
شنیدم که بر لحن خنیاگری
به رقص اندر آمد پری پیکری
ز دلهای شوریده پیرامنش
گرفت آتش شمع در دامنش
پراگنده خاطر شد و خشمناک
یکی گفتش از دوستداران، چه باک؟
تو را آتش ای یار دامن بسوخت
مرا خود به یک‌باره خرمن بسوخت
اگر یاری از خویشتن دم مزن
که شرک است با یار و با خویشتن
چنین دارم از پیر داننده یاد
که شوریده‌ای سر به صحرا نهاد
پدر در فراقش نخورد و نخفت
پسر را ملامت بکردند و گفت
از انگه که یارم کس خویش خواند
دگر با کسم آشنایی نماند
به حقش که تا حق جمالم نمود
دگر هرچه دیدم خیالم نمود
نشد گم که روی از خلایق بتافت
که گم کرده خویش را باز یافت
پراگند گانند زیر فلک
که هم دد توان خواندشان هم ملک
زیاد ملک چون ملک نارمند
شب و روز چون دد ز مردم رمند
قوی بازوانند و کوتاه دست
""خردمند شیدا و هشیار مست
گه آسوده در گوشه‌ای خرقه دوز
گه آشفته در مجلسی خرقه سوز
نه سودای خودشان، نه پروای کس
نه در کنج توحیدشان جای کس
پریشیده عقل و پراگنده هوش
ز قول نصیحتگر آگنده گوش
به دریا نخواهد شدن بط غریق
سمندر چه داند عذاب الحریق؟
تهیدست مردان پر حوصله
بیابان نوردان بی قافله
ندارند چشم از خلایق پسند
که ایشان پسندیده حق بسند
عزیزان پوشیده از چشم خلق
نه زنار داران پوشیده دلق
پر از میوه و سایه ور چون رزند
نه چون ما سیهکار و ازرق رزند
بخود سر فرو برده همچون صدف
نه مانند دریا برآورده کف
نه مردم همین استخوانند و پوست
نه هر صورتی جان معنی در اوست
نه سلطان خریدار هر بنده‌ای است
نه در زیر هر ژنده‌ای زنده‌ای است
اگر ژاله هر قطره‌ای در شدی
چو خرمهره بازار از او پر شدی
چو غازی به خود بر نبندند پای
که محکم رود پای چوبین ز جای
حریفان خلوت سرای الست
به یک جرعه تا نفخهٔ صورمست
به تیغ از غرض بر نگیرند چنگ
که پرهیز و عشق آبگینه‌ست و سنگ
بوستان سعدی
ـــــــــــــــــــــــ
در نمونه های شناخته شده ی پیوند ما با ( 5 پنج) نوع از پیوند بیش از دیگر پیوند ها اشنائی داریم
۱ _ «پیوند »مادر وفرزند
۲_ احساس مشترک بین دوقلوها
۳_شکل سوم« پیوند عشقی » میان دوفرد
۴ـ« پیوند عشقی واحساسی یا عاطفی....
مابین یک فرد با فرد دیگری که در جهان باقیست»
۵ـ یک انسان با یک حیوان است




ادامه در لینک زیر

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

مختصری در مورد شکوهه عمرانی و شعری زیبا از او

شکوهه عمرانی متولد شهر باستانی و دل انگیز کاشان است. دوره ی ابتدایی و متوسطه را در ین شهر به پایان می رساند و سپس تحصیلات خود را در رشته مترجمی تا اخذ لیسانس در تهران ادامه می دهد. چندی بعد در سازمان برنامه مشغول بکار می شود و سپس به ژنو می آید و موفق به اخذ دیپلم ادبیات فرانسه از دانشگاه ژنو می گردد و پس از اخذ مدرک خدمات اجتماعی از موسسه علوم اجتماعی ژنو در سازمانهای مختلف فرهنگی مشغول بکار می شود . مدتی بعد سرآیندگی را آغاز می کند همزمان به ترجمه نیز می پردازد مجموعه ها و کتابهای نظیر ترجمه ی اشعار شاعران فرانسوی ، ترجمه برگزیده ایی از کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسه و کتاب سخنان بزرگان در دو جلد به زبانهای فارسی و فرانسه . برای این شاعر و مترجم پرکار کشورمان آرزوی موفقیت بیش از پیش می کنیم . سایه آه چقدر دوست دارم با سایه ام حرف بزنم گوش میدهد حرفهایم را می فهمد مرا خوب میدانم مرا بیگناه متهم نمی کند زورمند نیست و اسیر نمی سازدمرا سایه ام فضل نمی فروشد وافتخار آمیز نمی داند آمیزش با زورمندان را سایه ام حسود نیست وتحقیر نمی کند مرا تملق نمی گوید همانند سگان گرسنه و دروغ نمی...

سخن بزرگان از رادیو پیام / بخش شانزدهم

» سخن بزرگان یاد اشک و شیفتگی ، آویزه خاموش دلهاست . ارد بزرگ دوست بدارید لیکن عشق را به زنجیر بدل نکنید . جبران خلیل جبران آسایش در قالب یک خدمتکار پیش می آید و تبدیل به یک ارباب میشود . خلیل جبران بخشندگی،انتشار بوی خوش بنفشه بر ته کفشی است که لگدمالش کرده است . مارک تواین زندگی ات را قربانی چیزی مکن،همه چیز را قربانی زندگیت کن . اشو از اشتباهات خود شرمنده نشوید و آن را جرم ندانید . کنفسیوس در حقیقت موفقیت حاصل یک درصد کار است که خود از 99 در صد خطا حاصل شده است . سوشیرو هوندا رهنومد های مشخص بطلبید تا کامیاب گردید . اسکاول شین ارادۀ قویست که به همۀ قوای دیگر حکمرانی می کند . بشرطیکه ما آنرا با قوۀ عقل هموار سازیم . دوفون بسیاری در پیچ وخم یک راه مانده اند و همواره از خویشتن می پرسند : ما چرا ناتوان از ادامه راهیم . بدانها باید گفت می دانی در کجا مانده ای؟ همانجای که خود را پرمایه دانسته ای. ارد بزرگ منبع : رادیو پیام http://www.radiopayam.ir/show_note.php?nd=151 http://radioepayam.blogspot.com/2010/03/bl...

بهترین راهکار مبارزه با جدایی طلبی در سطح منطقه

نظریه قاره کهن "ارد بزرگ" بهترین راه حل برای مقابله با تجزیه طلبی افشین عباسی : این روزها افکار بسیاری از جوانان معطوف به اندیشه های "ارد بزرگ" (Orod Bozorg) اندیشمند نامدار کشورمان است . برای آنهایی که اهل مطالعه هستند و چند چون افکار ، مسلما نظریه قاره کهن ارد بزرگ ذهنشان را بیش از هر چیز دیگر به خود مشغول نموده است .به طور خلاصه اگر بخواهیم در مورد نظریه قاره کهن صحبت کنیم باید بگویم که ارد بزرگ در آنجا به چرایی وجود قاره ها و چگونگی شکل گیری آنها اشاره می کند و در نهایت پرده از رازی شگرف بر می دارد او می گوید اروپا در زیر سیطره فرهنگ یونان است و در آسیا دو بخش فرهنگ چین و عرب دایه دار میدان هستند حال آنکه تمدن ایران باستان با این که حوزه تمدنی بسیار بزرگتر و غنی تری داشته است اما بخاطر بذر استعمار و خود خواهی بعضی از کشورها کم رنگ شده است . کشورهای محدوده قاره کهن عبارتند از : قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، افغانستان ، شمال باختری هندوستان ( سرزمین کشمیر ) ، پاکستان ، ایران ، عراق ، ترکیه ، سوریه ، لبنان ، قبرس ، نیمر...